Välkommen hem till oss!

Heja! är en strategisk och kreativ byrå inom brand experience med lång erfarenhet och expertis inom event och varumärkessamarbeten. Vi skapar varumärkesupplevelser som gör skillnad genom att möjliggöra möten mellan våra kunders varumärken och deras målgrupper.

 

Hejanytt!


2017-03-31

Wrap up från Chicago

 

IEG som sedan starten 1983 utvecklats till världens största konferens inom sponsring och varumärkessamarbete samlade i år ca 1200 deltagare från 22 olika länder. Den svenska delegationen bestod av ett 30-tal personer och under fyra dagar fick vi ta del av utvecklingen och de senaste trenderna inom vår bransch. Årets tema ”Pivot” berörde det faktum att vi idag lever i en föränderlig värld där vi ständigt ställs inför nya utmaningar som innebär att vi måste vara beredda att stanna upp, se över våra möjligheter, för att se snabbt ta nästa steg och agera.

Precis som vid förra årets konferens berörde många talare utvecklingen kring linjär TV som tappar allt mer. På bara fem år har t.ex. det traditionella TV-tittandet i åldersgruppen 12-34 år minskat med mellan 39 och 46%. Det är väldigt stora förändringar i beteende över kort tid där vi gått ifrån de färdiga TV-paketen till att sätta ihop vår egen kombination av content där valmöjligheterna redan nu är oändliga. Ur ett sponsringsperspektiv innebär det fantastiska möjligheter för en rättighetsinnehavare att erbjuda olika typer av content som sponsorer kan nyttja för att kommunicera med sina målgrupper. Något som i nästa steg ger möjligheter att samla data för att kunna personalisera erbjudandet. Det är tydligt att vi lämnat den avbrytande masskommunikationen för att istället adressera konsumenten med personligt anpassade erbjudanden utifrån behov, intresse, passion och tajming.

Den tydligaste trenden från IEG var annars det stora fokuset på ”purpose” och att skapa en djupare mening i sin marknadskommunikation. Vi har tidigare sett flera varianter på Kotlers fyra P:n och i år var det P som purpose som fick bli det femte P:et. För några år sedan låg ett stort fokus i aktiveringarna på att skapa mervärden och förstärka upplevelsen för målgruppen. Modellen gäller fortfarande men nu går man ett steg längre genom att skapa meningsfullhet för målgruppen. Afdhel Aziz från Absolut Labs stod för en av de starkaste presentationerna med sin key note ”Good is the new cool – market like you give a damn”. Aziz lyfte fram vilken enorm potential som finns inom ”social activism”. Som exempel, i generation Z (födda senare än 1995) anser 64 % att de inte vill arbeta företag utan en CSR-strategi samt 85 % att företag har en skyldighet att hjälpa till med sociala problem i samhället. Studier visar att ”social activism” näst efter att vara marknadsledande är den starkaste drivkraften för att bygga varumärke. Med dessa insikter i bagaget är det extremt tydligt att marknadskommunikation framöver i ännu större utsträckning kommer att handla om att skapa meningsfullhet. Eller som Aziz formulerade sig, ”think citizens, not consumers”, ”people are the new media” och ”don´t advertise, solve problems”.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att vi i Sverige fortsatt ligger långt fram. Visst, många av de amerikanska casen är imponerande eftersom de har en större marknad och betydligt större budgeterar. Men om man ser till sättet vi tänker och hur vi bygger våra lösningar så vill jag påstå att vi i den svenska branschen kommit långt. För er som är nyfikna och sugna på att veta mer om trenderna och insikterna från IEG så kommer vi att bjuda på det och lite andra godbitar i form av lunchföreläsningar längre fram under våren. Håll utkik!

//VD-Walle


2017-03-17

Avion Shopping utsedd till Sveriges bästa köpcentrum

HN7A7404 (2)

Idag är det exakt ett år sedan Umeås nya köpcentrum Avion Shopping öppnade. Nu är köpcentrumet utsedd till Sveriges bästa och mest omtyckta köpcentrum 2017 enligt branschtidningen Market. Superkul tycker vi på Heja! som haft förmånen att jobba som huvudbyrå med Avion Shopping sedan starten.

– Fantastiskt att få detta betyg av våra besökare! Vi kommer fortsätta jobba med att bli en självklar mötesplats i de många människornas vardag säger Mia Eskilsson, centrumchef på Avion Shopping.

Konsumenter har bedömt handlingsplatser runt om i Sverige utifrån 10 kategorier. På mindre än ett år får Avion Shopping totalt sett högst poäng av alla handlingsplatser och toppar mätningen i bland annat kategorin ”reklam och info”.

– Det har varit en spännande resa att etablera ett helt nytt varumärke på marknaden. Från dag ett har vi fokuserat på att skapa relationer med människorna i vårt område, vilket visat sig vara en effektfull strategi. Vi har följt effekten av kommunikationen och varumärkets utveckling noggrant under året och gång på gång har vi överträffat uppsatta mål. Denna vinst är ytterligare ett kvitto på att vår målgrupp tagit emot oss på allra bästa sätt, säger Ann Jacobsson strateg på Heja!

Heja! Avion Shopping!

Arbetsgrupp:
Ann Jacobsson, Kundansvarig/Strateg
Johan Karlsson, Produktionsledare/Producent
Ann-Charlotte Dahlvid, Producent
Catrine Forsman, Eventkoordinator
Sofia Westerlund, Senior rådgivare Punkt PR
Johanna Stenmark, Copy Punkt PR
Jakob Mjöbring, Digital strateg Punkt PR
Camilla Åström, AD

 


2017-01-27

Produktlansering för Ålö i Spanien

 

I höstas gjorde vi på uppdrag av vår kund Ålö en tredagars internationell produktlansering av deras marknadsledande frontlastare Quicke med deltagare från 18 länder. Den gångna veckan har vi hjälpt Ålö med deras lansering i Spanien, närmare bestämt i Monte Pilar strax norr om Málaga. En plats som normalt sett är varm och skön men lagom till att Heja! kom ner kom den första snön på över 20 år. Snön blev dock inte långvarig och värmen tilltog.

Riktigt kul att få hjälpa våra kunder med event även i andra delar av Europa.


2017-01-24

Norrmejeriers betessläpp

 

Till våren är det dags för Norrmejeriers folkfest Betessläppet som blivit en härlig tradition i Norrland. Vi på Heja! har fått förnyat förtroende att producera eventen i samarbete med våra Norrländska bönder.

Riktigt roligt tycker vi. Snart töa’re!


2017-01-18

Dags att tävla i Gyllene Hjulet 2017!

IMG_8723

Lagom till jul kunde vi släppa den roliga nyheten att vi på Heja fått det hedersamma uppdraget som huvudbyrå för Gyllene Hjulet som i år firar 20. Galan kommer att gå av stapeln torsdagen den 27 april och vi har tillsammans med Sponsrings- och eventföreningen valt en riktigt spännande plats för eventet. Var det blir väntar vi någon vecka med att avslöja.

Själva tävlingen är nu i full gång och den 7 februari är det deadline för att skicka in tävlingsbidrag till någon av de 13 kategorierna. Förra året ökade antalet bidrag med runt 20% och med en bransch som har stark tillväxt och medvind hoppas vi så klart på en ökning även i år. Allt fler nyttjar intresse- och upplevelsebaserad kommunikation vilket borgar för ett stort intresse kring Gyllene Hjulets 20-årsjubileum.

En jubilar som firar 20 år förtjänar så klart ett färgsprakande uttryck. Vi har tagit fram ett uppdaterat grafiskt manér för Gyllene Hjulet och idag gick första annonsen i Dagens Media som är mediapartner.

Läs mer och tävla på gyllenehjulet.se!

 


2016-12-22

Från oss alla, till er alla…..

Heja!_god_jul

Efter en intensiv höst med över 50 projekt i luften och flera nya uppdrag tar vi på Heja en välförtjänt ledighet över jul och nyår. Vi är tillbaka för full fart vecka 2, laddade med ny energi för att ta oss en 2017 års spännande utmaningar. Från oss alla, till er alla – en riktigt fröjdefull jul och ett gott nytt år!


2016-12-16

Sponsrings- och eventföreningen väljer Heja!

GH guldlogo

Den svenska upplevelseindustrins branschgala Gyllene Hjulet arrangeras till våren för 20:e gången. Sponsrings & Eventföreningen ger Umeåbaserade brand experiencebyrån Heja! uppdraget att projektleda och producera Gyllene Hjulet 2017.

Investeringarna i event och sponsring har de senaste åren haft en hög tillväxt med ett kraftigt tilltagande fokus på intresse- och upplevelsebaserad kommunikation. Något som inte minst märktes i våras då antalet inskickade bidrag till Gyllene Hjulet ökade med hela 20 procent jämfört med året innan. När Gyllene Hjulet nu går in på sitt 20:e år så är det för en bransch i stark medvind.

Sponsrings & Eventföreningen (SEFS) väljer Heja! för uppdraget att projektleda och producera Gyllene Hjulet 2017. Heja! har som brand experiencebyrå sedan 2013 bland annat utmärkt sig i Gyllene Hjulet med två vinster och 10 nomineringar.

– Det känns fantastiskt kul att få samarbeta med Heja som har en bred expertis både inom event och sponsring vilket passar oss väldigt bra. De har visat framfötterna i Gyllene Hjulet och det ska bli riktigt spännande att se hur byrån tar sig an 2017 års gala säger SEFS vd Niklas Birgetz.

– Heja älskar branschen och vi älskar varumärkesupplevelser, vi kan inte komma på ett bättre sätt för en byrå att visa det än genom att anordna Gyllene Hjulets 20-årsjubileum, säger Hejas vd Mattias Walfridsson.

Gyllene Hjulet uppmärksammar och hyllar företag och organisationer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt.


2016-09-06

Nyförvärv till Heja!

Unknown-1 kopia

Det händer mycket under hösten och vi har många riktigt spännande och utmanade uppdrag på Heja! just nu. Så många att vi kände att vi behövde förstärka lagbygget med en ny eventkoordinator. Valet föll på Catrine Forsman, ursprungligen från Stockholm men utbildad i service management vid Lunds Universitet. Catrine har under studietiden haft uppdrag för ett flertal event- och brandexperiencebyråer och älskar upplevelser. Dessutom är hon en grym DJ så nu vet vi vem som styr musiken när det vankas fest framöver.

Heja! Catrine!


2016-09-01

Heja! kammade hem byråboulen!

IMG_7429

Efter fenomenalt spel tog Heja! hem segern i 2016 års ByråBoule. Redan 1993 startade kampen om kamelen, det årliga bouleeventet där Umeås byråer och ett antal leverantörer inom kommunikationsbranschen gör upp om den prestigefyllda segern. Förra årets segrare Arkitektkopia stod för värdskapet och i finalen besegrades vännerna på Pondus av lag Heja som för kvällen bestod av Johan Karlsson, Krister Ruth och Catrine Forsman. Hatten av! Nästa år är det Heja! som står för värdskapet.


2016-08-18

Umeå Universitet väljer Heja!

 

umu_print_logo

Umeå universitet har under sommaren upphandlat byrå för möten och evenemang. Nu står det klart att Heja går vinnande ur upphandlingen och får förnyat förtroende.

Heja har de senaste fyra åren haft uppdraget som eventbyrå för Umeå Universitet och efter upphandlingen står det alltså klart att vi får chansen att jobba vidare tillsammans. Avtalsperioden är på två år med möjlighet till ytterligare två års förlängning. Upphandlingen har omfattat såväl strategiska som operativa uppdrag inom evenemangs- och möteskommunikation.

– Vi är väldigt glada för att få fortsätta att arbeta tillsammans med Umeå Universitet. Universitetet har en mycket betydelsefull roll i regionen vilket gör det extra roligt för oss att få vara delaktiga i att utveckla kommunikationen säger Hejas vd Mattias Walfridsson.

Umeå Universitet genomför varje år ett stort antal evenemang. Det handlar om allt från interna möten och konferenser och event av olika slag. Möten och evenemang är en prioriterad kanal som Umeå Universitet avser att satsa på och uppdraget omfattar alla universitets målgrupper. Umeå Universitet är en väldigt spännande kund som gör event med en mycket stor diversitet. Spännvidden sträcker sig från studentrekrytering och samverkan till akademiska högtider, forskningskonferenser, alumnaktiviteter och att välkomna nya studenter.

« Föregående sidaNästa sida »